Wysoka Głogowska
ZAPRASZAMY!
ab16ZDROWE ODŻYWIANIE! JAK TO UGRYŹĆ?
Warsztaty dietetyczno-kulinarne w Domu Ludowym w Wysokiej Głogowskiej, które odbyły się 7 marca 2018 r. były miejscem wymiany doświadczeń, inspiracji, ale przede wszystkim pozytywnej energii. W grupach wielopokoleniowych współpraca przebiegała wspaniale. Najmłodszy uczestnik miał 5 lat, a najstarszy - 87 lat. Wszystkie osoby były bardzo zaangażowane, a przy tym pełne entuzjazmu i chętne do współpracy.
Warsztaty odbyły się na zlecenie Podkarpackiego Banku Żywności w Rzeszowie.
Spotkanie przygotowała i poprowadziła Joanna Niemiec-Górska, założyciel Centrum Wspierania Zmian Żywieniowych.  
Podczas warsztatów uczestnicy pracowali w trzech zespołach. Przygotowali zupę z ciecierzycą, ziemniakami i soczewicą (1), która w połączeniu z dobrym pieczywem pełnoziarnistym jest pożywnym i wartościowym daniem. Potrawa ta była okazją do rozmów o roślinach strączkowych, które są  dobrym źródłem białka roślinnego i sposobem na urozmaicenie diety.
Kolejną ciekawą propozycją były łódeczki z cykorii (2). Nadzieniem wypełniającym tą bardzo delikatną i kruchą sałatę były warzywa: drobno skrojone - czerwona papryka i por, zielony groszek i kukurydza z majonezem z fasoli. Tak, to było odkrycie! Fasola połączona z dobrym olejem, odrobioną musztardy i przyprawami dopełniła delikatny smak zdrowej przekąski. Każde podanie udekorowane zostało szczypiorkiem, natką pietruszki i kiełkami. Danie to zainspirowało uczestników do dowolnej modyfikacji, która może zagościć na Wielkanocnym stole. 
Na deser przygotowany został zdrowy krem czekoladowy (3) na bazie daktyli, awokado, bananów i oczywiście kakao. Tu prym wiodło najmłodsze pokolenie! Zdrowa przekąska była bez cukru, bez tłuszczu palmowego - dwóch głównych winowajców chorób cywilizacyjnych, począwszy od próchnicy, nadwagi, otyłości, cukrzycy typu II, chorób układu krążenia. 
Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, że zdrowe odżywianie nie musi być drogie i wymagające dużego nakładu pracy. Wystarczy odrobinę planowania i otwartość na nowe smaki. Bardzo pomocna jest wymiana doświadczeń i wsparcie najbliższych. 
Podczas warsztatów bardzo dużo rozmawialiśmy o przyprawach, które zgodnie z zaleceniami Instytut Żywienia i Żywności powinny zastąpić sól. Nadmiar soli to na początek problemy z nadciśnieniem, a potem choroby układu krążenia. Tylko jak zmniejszyć ilość soli? Na pewno od razu można zrezygnować ze słonych przekąsek. Zamiast tego możemy np. samodzielnie przygotować chipsy warzywne - warzywa pokroić w plastry i upiec w piekarniku lub uprażyć ciecierzycę z przyprawami. 
 
Należy także zwrócić uwagę na ilość soli w gotowych produktach jak sery, wędliny, chleb, przekąski. 
Maksymalna zalecana przez IŻŻ dzienna dawka soli to 5 gram czyli około 1 łyżeczka.  Pani Joanna Niemiec-Górska zaleca powolne redukowanie ilości soli dodawanej do potraw. Drastyczne  odstawienie soli może nas zniechęcić i możemy powrócić do takiej samej ilości jak na początku, a nawet większej. Podobnie jest ze zmianą żywienia. Jeśli wprowadzimy rygorystyczną dietę to może uda nam się wytrwać tydzień, dwa, może nawet dwa miesiące. Jeśli jednak będziemy czuli przymus do zmiany diety i to jeszcze na taką, która nie jest zgodna z naszymi smakami to prawdopodobnie bardzo szybko wrócimy do dawnych zwyczajów. 
 
Słowo dieta wywodzi się z greckiego δίαιτα (diaita) i początkowo miało znaczenie o wiele szersze odnoszące się do stylu życia, sposobu myślenia – nie zaś wyłącznie stylu odżywiania. Styl życia i sposób myślenia to nic innego jak nasze nawyki. Nawykiem może być picie wody, codzienny spacer, regularne posiłki, jedzenie warzyw. Taki nowy zdrowy nawyk powinien zastąpić picie kolorowych napojów, leżenie na kanapie, podjadanie. Zmianę nawyków wprowadzamy stopniowy np. zwiększając stopniowo ilość wypitej wody, wydłużając spacery, jedząc więcej warzyw. 
To tylko przykłady. Każdy jest inny - wyjątkowy i nie ma jednej idealnej diety i idealnego stylu życia, która będzie dobra dla każdego. Ważne jest, aby wiedzę nt. właściwej diety czerpać z wiarygodnych źródeł i nie podążać za modą, która zwykle przemija, a jej skutki zdrowotne mogą być bardzo niekorzystne dla organizmu. Przykładowe i najłagodniejsze z nich to niedobory witamin i minerałów, anemia. Jedno jest pewne - samodzielne posiłki przygotowane zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywienia i Żywności będą solidną podstawą do zmiany nawyków żywieniowych. 
Bardzo ważna jest też aktywność fizyczna dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia, która jest podstawą aktualnej Piramidy Zdrowia i Aktywności Fizycznej opracowanej przez IZŻ. Potwierdziła to jedna z uczestniczek warsztatów. Gdy zaczęła jeździć na rowerze odzyskała siły w nogach! Jej to pomogło, ale aktywność fizyczna również powinna być dobrana do stanu zdrowia i kondycji.
Tak więc bierzmy przykład z seniorów, sięgajmy do źródeł, rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami, którzy wiele lat temu nie chorowali na choroby cywilizacyjne. Wynikało to z naturalnej diety, aktywności fizycznej, przebywania na świeżym powietrzu i braku przetworzonej żywności. 
 
Joanna Niemiec-Górska
Centrum Wspierania Zmian Żywieniowych
www.zmianyzywieniowe.pl
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
P.S
Pani sołtys Zofia Tracz a także uczestnicy spotkania dziękują pani Joasi za wspaniałą atmosferę.
ab9ab4ab7ab8ab5ab6ab10ab11ab12ab13ab14ab15ab16ab17ab18ab1ab2ab3

Kalendarz

Sonda